Flash boys in de bouw

De handelaren in aandelen op de beurzen van Amerika zijn de afgelopen jaren gefocust geweest op snelheid, nanoseconde om precies te zijn. De tijd tussen het moment van de transactie door de klant op zijn computer en het moment waarop deze transactie op de beurs plaats vindt. In nanosecondes gaf dit aan “flash-boys” de tijd om te profiteren door na het signaal van de koper eerder op de beurs te zijn en dus met een soort voorkennis te kunnen handelen. Dit gebeurde door nieuwe, kortere glasvezelkabels, betere situering in en van datacentra tot zelfs het materiaal van de verbindingsstekkers tussen de glasvezelkabels en de servers (boek: Flash boys van Michael Lewis).

Wie zijn de “flashboys” van de bouw?
Wanneer we naar de bouwbranche kijken, is daar ook een enorme focus op sneller bouwen. Niet om op de opdracht van de klant te anticiperen maar om kosten te reduceren. Men gaat steeds sneller bouwen waarbij Volker Wessels de kroon spant met “Morgen Wonen”. Een totaal geoptimaliseerd bouwproces waarbij door een goede voorbereiding en een logistieke focus een woning in 1 dag gebouwd kan worden. De materieeldienst wordt als logistiek manager de spil van het bouwproces in plaats van de uitvoerder die op de bouw de kwaliteit tot stand probeert te brengen. Dit zorgt er voor dat het bouwproces niet gedomineerd wordt door mensen die goed zijn in improviseren maar goed zijn in organiseren.

Wat betekent dit voor de inzet van mensen en middelen bij een bouwproces?
Heel veel! Wanneer de logistiek bepalend wordt, zijn er drie onderwerpen die veranderen:

Bouwinformatie wordt bepalend:
Het BouwInformatieModel (BIM) heeft de jaren een grote vlucht genomen. De vraag is alleen wat het doel is waarom men het gebruikt.  Is het om exacter te tekenen of is het de basis waarmee het logistiek proces georganiseerd kan worden?
Waarschijnlijk zal het beide worden.  Met een “perfecte tekening” kan er een “perfect” of op zijn minst een passend product gemaakt worden. Hierdoor is er minder verstoring tijdens het bouwproces en is er meer tijd om de oplossingen voor morgen slim te bedenken, i.p.v. alle creativiteit te moeten inzetten voor de problemen van gisteren. Het brengt een totaal andere, positievere focus op de bouwplaats door de snelheid waarmee de juiste informatie beschikbaar is.

Productie vanuit BIM:
Om een “perfect” passend product te maken, zijn de producenten van de deelfabrikaten cruciaal. De traditionele keuze voor de goedkoopste wordt ingehaald door de logistieke kosten (wachten-retour-veranderen volgorde) van het foute product op de bouwplaats. De overschakeling van het produceren van tekening naar produceren vanuit een integraal kennis document is de uitdaging van de komende jaren. De partijen die dat als eerste voor elkaar krijgen kunnen marktleider worden doordat ketenintegratie leidt tot nauwkeurigheid en snelheid van productie waardoor de faalkosten drastische verlagen.

Bouwlogistiek:
Het LEAN plannen brengt de verantwoordelijkheid naar de werkvloer. Bouwlogistiek brengt de materialen “just-in time” naar de werkvloer. Alles tijdig beschikbaar, op de plek van verwerking voordat de bewerking begint. “Runners” op de bouwplaats, bevoorrading via een HUB, besparing CO2, maar vooral minder wachttijden. Alleen mogelijk als je dit vooraf goed organiseert en de communicatie over wat wanneer waar moet zijn. Ook hier zal de snelheid van communiceren bepalend zijn.

Communicatie wordt doorslaggevend:
Wanneer kennis (BIM), productie en de logistiek versnellen, wordt ook de snelheid van communicatie belangrijker. Real-time informatie over kwaliteit, relevante documenten en de voortgang van het project is voor alle betrokkenen binnenkort een vereiste. Koppeling van informatie over kwaliteitsregistratie, planning, documenten kan eenvoudig via webbased software. De papieren planning in de uitvoerderskeet, het meetlint en de ordner worden vervangen door app’s, tablets en smartphones.

“Flash boys” in de bouw
Wie op de juiste wijze inspeelt op deze vraag voor “snelheid” kan zich de komende jaren onderscheiden. De “flashboys” in de aandelenmarkt maakte gebruik van dubieuze principes (voorkennis). Wanneer er “flashboys” (m/v) in de bouw actief worden is “voorkennis” niet relevant maar doet men het “voorkosten” te verlagen. Welke bedrijven lukt het in de komende jaren zich te onderscheiden op de hierboven combinatie van BIM, Bouwlogistiek, Communicatie en Productie? Bedrijven die samenwerken, de keten integreren en gedreven zijn om het goed te doen in plaats van het goedkoop te doen. Zulke bedrijven verdienen een betere naam dan “flashboys” het zijn “versnellings-bedrijven”. Ze versnellen de vernieuwing en de verbetering van de bouw.

Doet u mee?

Stan Roestenberg

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s